Periode: April 2022

Uitrusting:

Koelunit:     Frigoblock FK25i (inverter controlled)             
Inverter gestuurde koelunit met hoog energie-efficiëntie en een laag verbruik.
Verdamper:
Geïntegreerd in de koelunit.

Aandrijving: Batterijpakket van de Mercedes-Benz eActros

                      batterijcapaciteit van 315 kWh


Extra:

-Kiephydrauliek (gepatenteerde hefsysteem) voor het kunnen laten kantelen
  van de truck cabine.
Piek uitgerust         


Truck:   
   
Mercedes-Benz eActros 300
Serie van 5 trucks


In samenwerking met:

Heiwo Carrosserieën
 
Mercedes-Benz Nederland / Gomes 
KBL Belettering
Simon Loos 
Artikel  (  NL  -   Eng )
 
                     Film  Transport Wereld



Project
Simon Loos
"Samen op weg naar de beste logistiek"

.


Periode: April 2022

Uitrusting:

Koelunit: Frigoblock FK25i (inverter controlled)      Inverter gestuurde koelunit met hoog energie-efficiëntie en een laag verbruik.
Verdamper:
Geïntegreerd in de koelunit.

Aandrijving:
Batterijpakket van de Mercedes-Benz eActros

 Batterijcapaciteit van 315 kWh


Extra:
-Kiephydrauliek (gepatenteerde hefsysteem) voor het kunnen laten kantelen
  van de truck cabine.

Piek uitgerust         


Truck:   
   
Mercedes-Benz E-Actros
Serie van 5 trucks


In samenwerking met:

Heiwo Carrosserieën 

Mercedes-Benz Nederland / Gomes
KBL Belettering
Simon Loos


Simon Loos
Transport is de oudste tak van sport binnen Simon Loos. Wat in 1938 begon als een bodedienst tussen Alkmaar en Hoorn, groeide uit tot een landelijk logistiek dienstverlener in de top 20 van Nederland, met meer dan dertig vestigingen, 625 voertuigen en 725 opleggers.

Artikel van Simon Loos 29-03-2022 "Go to Englisch version"
Het elektrische wagenpark van Simon Loos wordt uitgebreid met vijf Mercedes-Benz eActros koelbakwagens. Het zijn daadwerkelijk de allereerste vijf volledig elektrische trucks die in serie geproduceerd worden door Mercedes-Benz voor Nederland. De aanschaf volgt op een periode van uitvoerige praktijktests met twee prototypes van de eActros, waarmee Simon Loos inmiddels 100.000 kilometer praktijkervaring heeft opgedaan. “Wij geloven in het concept van elektrisch rijden en dankzij de ervaringen uit de praktijktest zijn wij ervan overtuigd dat dit the way to go is”, laat Fleetmanager Wim Roks weten.


Met de aanschaf van maar liefst vijf eActros trucks, telt de volledig elektrische vloot van Simon Loos ruim twintig vrachtwagens. Dit maakt de West-Friese logistiek dienstverlener een koploper in Europa op het gebied van elektrisch transport met zware vrachtwagens. De
27-tons eActros bakwagens worden vanaf medio maart vanuit distributiecentra in Pijnacker en Zaandam ingezet voor een emissievrije belevering van Albert Heijn-filialen in de Randstad.


De eActros is een 3-assig chassis met gestuurde naloopas en halflange cabine. Met de batterijcapaciteit van 315 kWh, is het mogelijk om onder alle omstandigheden een rijafstand van ruim 250 kilometer af te leggen. Tegelijkertijd verzorgt deze batterijcapaciteit ook de voeding van de Frigoblock koelmachine. De complete truck is daarmee emissievrij en muisstil. Dankzij succesvolle praktijktests hebben chauffeurs van Simon Loos de kennis en ervaring in handen om de eActros op de meest duurzame wijze in te zetten.



  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop

Succesvolle praktijkproef
Sinds 2020 doen Mercedes-Benz en Simon Loos uitvoerige tests met het prototype van de eActros. Deze tests waren vanaf dag één intensief: de eActros pre-serie ging zeven dagen per week tussen 07.00 uur en 23.00 uur de weg op. Daarbij werd met een scherp oog gelet op factoren als temperatuur, het traject, rijstijl, laadgewicht en het gebruik van de airco en kachel.


Innovatie voor chauffeursvak
Tientallen chauffeurs van Simon Loos hebben een speciaal voor de eActros ontwikkelde training gevolgd. Deze training helpt chauffeurs om zich bewust te worden van belangrijke veiligheidsaspecten van het hoge voltage, zodat ze er veilig mee op pad kunnen. Uiteraard komen ook zaken als de bediening en de werking van de energieterugwinning aan bod in deze training.

Simon Loos is als vooraanstaand logistiek dienstverlener al vanaf 2014 bezig om binnen eigen geledingen ervaring op te doen in elektrisch transport. “Het is zo evident, dat het gewoon moet”, vindt Fleetmanager Wim Roks over de transitie naar emissievrij transport.

“Wij pakken de koe bij de hoorns en willen graag voorop lopen. We zijn dan ook ontzettend blij met deze aanschaf. Met deze transportoplossing brengt een grote truckfabrikant een mooi innovatief idee tot werkelijkheid en laat hiermee zien dat het roer is omgegooid, zodat onze branche in de toekomst verder en sneller kan opschalen met zero emissie voertuigen.”


Article by Simon Loos 29-03-2022

Simon Loos' electric fleet will be expanded with five Mercedes-Benz eActros refrigerated box trucks. These are indeed the very first five fully electric trucks to be produced in series by Mercedes-Benz for the Netherlands. The purchase follows a period of extensive practical tests with two prototypes of the eActros, with which Simon Loos has gained 100,000 kilometers of practical experience. "We believe in the concept of electric driving and thanks to the experiences from the practical test, we are convinced that this is the way to go," says Fleet Manager Wim Roks.


With the purchase of no less than five eActros trucks, Simon Loos' fully electric fleet has more than twenty trucks. This makes the West Frisian logistics service provider a leader in Europe in the field of electric transport with heavy trucks. The 27-tonne eActros rigids will be deployed from distribution centres in Pijnacker and Zaandam from mid-March for emission-free delivery to Albert Heijn branches in the Randstad.


The eActros is a 3-axle chassis with steered trailing axle and half-length cab. With the battery capacity of 315 kWh, it is possible to cover a driving distance of more than 250 kilometers under all circumstances. At the same time, this battery capacity also provides power to the Frigoblock chiller. The complete truck is therefore emission-free and mouse-quiet. Thanks to successful practical tests, Simon Loos drivers have the knowledge and experience to use the eActros in the most sustainable way.


Successful practical test

Since 2020, Mercedes-Benz and Simon Loos have been conducting extensive tests with the eActros prototype. These tests were intensive from day one: the eActros pre-series hit the road seven days a week between 07:00 and 23:00. In doing so, attention was paid with a keen eye to factors such as temperature, the route, driving style, load weight and the use of the air conditioning and heater.


Innovation for the driver's profession

Dozens of Simon Loos drivers have followed a training specially developed for the eActros. This training helps drivers to become aware of important safety aspects of the high voltage, so that they can safely travel with it. Of course, issues such as the operation and operation of the energy recovery are also discussed in this training.


As a leading logistics service provider, Simon Loos has been working since 2014 to gain experience in electric transport within his own ranks. "It's so obvious that it just has to be done," says Fleet Manager Wim Roks about the transition to emission-free transport. 


"We take the bull by the horns and would like to lead the way. We are therefore very happy with this purchase. With this transport solution, a major truck manufacturer brings a beautiful innovative idea to reality and shows that the course has changed, so that our industry can scale up further and faster in the future with zero emmision vehicles



Share by: